Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu
30 grudnia 2016 r., pomiędzy Zarządem Województwa Wielkopolskiego, działającym jako Instytucja Zarządzająca WRPO, oraz Miastem Poznań została podpisana Umowa o dofinansowanie dla projektu pt. „Przebudowa ul. Gdyńskiej (DW 196) od skrzyżowania z ul. Bałtycką do granicy miasta.” Na realizację zadania przyznano środki z budżetu Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 5.1.3 „Infrastruktura drogowa w ramach ZIT dla MOF Poznania” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjny na lata 2014-2020.
Zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie całkowita wartość Projektu wynosi 85 276 562,05 PLN,
w tym:
- całkowite wydatki kwalifikowane to 59 539 858,09 PLN, z czego przyznana kwota dofinansowania stanowi 40 999 146,27 PLN, natomiast wkład własny Beneficjenta wynosi 18 540 711,82 PLN.
Głównymi celami projektu są:
- skrócenie czasu podróży użytkowników przebudowanej drogi - w wyniku poszerzenia dostępnego przekroju jezdnego,
- poprawa płynności ruchu pojazdów oraz eliminacja utrudnień w ruchu na przedmiotowym odcinku drogi stanowiącym aktualnie tzw. "wąskie gardło" na jednym z głównych wylotów zewnętrznych miasta Poznania,
- poprawa dostępności regionu oraz miasta Poznania jako jego głównego ośrodka gospodarczego w wyniku udrożnienia jednego z głównych wlotów dojazdowych do miasta,
- zmniejszenie liczby wypadków i ofiar ich następstw - w wyniku zastosowania rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, kolejowego, pieszego czy rowerowego,
- poprawa komfortu podróżowania,
- zmniejszenie kosztów w eksploatacji pojazdów - wyniku poprawy standardu technicznego nawierzchni drogowej,
- zmniejszenie kosztów środowiska - wyniku poprawy standardu technicznego nawierzchni drogowej,
- dostosowanie konstrukcji do zwiększonych obciążeń - 115 kN/oś.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje:
- rozbudowę ul. Gdyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Bałtycką do granicy miasta Poznania na długości ok. 1450 m, obejmująca m.in.:
- budowę 2 jezdni o przekroju ulicznym, rozdzielonych pasem dzielącym,
- rozbudowę skrzyżowania z ul. Chemiczna (sygnalizacja świetlna),
- budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów pod linia kolejowa nr 395 Zieliniec– Kiekrz,
- budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów pod ul. Gdyńska,
- budowę 3 tuneli pod ul. Gdyńska - jednego w ciągu linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz i dwóch na ciągach 2 dróg rozprowadzających ruch w rejonie węzła,
- budowę 2 dróg dojazdowych oraz 3 dróg rozprowadzających ruch w rejonie węzła,
Poza tym przewidziano również m.in.:
- budowę zatok autobusowych, chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- budowę kanalizacji deszczowej,
- budowę oświetlenia drogowego,
- budowę kanału technologicznego,
- przebudowę lub zabezpieczenie wszystkich kolizji z infrastrukturą podziemną i naziemną,
- budowę i przebudowę zjazdów,
- przebudowę przejazdów kolejowych (skrzyżowanie ul. Gdyńskiej z bocznicami).
Jako cele cząstkowe które zrealizować ma przedmiotowy projekt wyszczególnić można przed wszystkim:
- skrócenie czasu podróży użytkowników przebudowanej drogi w wyniku poszerzenia dostępnego przekroju jezdnego,
- poprawa płynności ruchu pojazdów oraz eliminacja utrudnień w ruchu na przedmiotowym odcinku drogi,
- poprawa dostępności regionu oraz miasta Poznania jako jego głównego ośrodka gospodarczego w wyniku udrożnienia jednego z głównych wylotów dojazdowych do miasta,
- zmniejszenie liczby wypadków i ofiar ich następstwa w wyniku zastosowania rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, kolejowego, pieszego czy rowerowego,
- poprawa komfortu podróżowania,
- zmniejszenie kosztów w eksploatacji pojazdów w wyniku poprawy standardu technicznego nawierzchni drogowej,
- zmniejszenie kosztów środowiska w wyniku poprawy standardu technicznego nawierzchni dróg,
- dostosowanie konstrukcji do zwiększonych obciążeń – 115 kN/oś,
Realizacja robót została powierzona wyłonionemu w przetargu wykonawcy - firmie BUDIMEX S.A. i zakończona została w 2016 r.
Lokalizacja (pdf): tutaj
Materiał wideo: tutaj
Ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych – 16 października 2014 r.
Planowany termin zakończenia robót budowlanych – 30 listopada 2016 r.
Zakończenie przedmiotu umowy - 31 grudnia 2016 r.
Zakończono realizację inwestycji. Przekazano do użytkowania
Budżet Miasta Poznania